Przesunięcie terminu urlopu
Dzisiaj chciałabym zwrócić Waszą uwagę na zagadnienie przesunięcia terminu urlopu.
Musimy pamiętać, że 1️⃣ może ono nastąpić tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych szczególnymi okolicznościami. 2️⃣ to pracodawca decyduje zarówno o terminie udzielenia urlopu jak i jego zmianie.
Będziemy tu mieli dwie sytuacje, zależne od tego kto jest wnioskodawcą:
👷🏻♀️ 1) Pracownik wnioskuje o przesunięcie terminu urlopu (w sytuacji gdy termin został określony w planie urlopowym lub pracodawca już zaakceptowany wniosek o jego udzielenie).
📝 powinien uzasadnić swój wniosek, wskazując na ważne przyczyny zachodzące po jego stronie (np. choroba jego lub członka rodziny, odwołanie wyjazdu przez organizatora, klęska żywiołowa)
🤔 do pracodawcy należy decyzja czy w jego ocenie wniosek pracownika uzasadnia przesunięcie terminu urlopu
🛑 brak zgody pracodawcy oznacza konieczność wykorzystania urlopu zgodnie z pierwotnym wnioskiem.
🧑💼 2)Przesunięcie urlopu z przyczyn dot. pracodawcy:
z powodu szczególnych potrzeb pracodawcy🆘, jeżeli nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy np. przesunięcie odbioru budowanego obiektu, konieczność negocjacji umowy, mającej kluczowe znaczenie dla pracodawcy
🕰 ww. okoliczny nie mogą być znane wcześniej, tzn na etapie akceptacji planu urlopu lub wniosku urlopowego
🗓 przepisy nie wskazują ile razy oraz o ile dni urlop może być przesuwany, należy jednak pamiętać, że wiele takich działań pracodawcy wobec pracownika może być uznane za nadużycie prawa
📆 nowy termin wykorzystania urlopu musi być uzgodniony z pracownikiem
💰mimo, że kodeks pracy nie mówi o zwrocie kosztów poniesionych przez pracownika w związku z zaplanowanym urlopem, to nie ulega wątpliwości, iż na zasadzie analogii do przepisów o odwołaniu pracownika z urlopu, taki obowiązek po stronie pracodawcy istnieje. Będzie on musiał zwrócić koszty poniesione przez pracownika bezpośrednio w związku z przesunięciem urlopu (np. koszty biletów lotniczych).